Innovatietraject onderwaterankers voor Havenbedrijf Rotterdam succesvol afgerond

De drukte in de haven stijgt. Er varen steeds meer en grotere schepen waardoor kades zich moeten aanpassen. Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) stelde een proeftuin open voor drie partijen die elk volgens hun eigen methode de bestaande kadeconstructies met onderwaterankers verstevigen.

Smet Group was één van de partijen die in opdracht van Port of Rotterdam een kademuur in de Botlek mocht verstevigen. Divisie F&C binnen Smet Group ging daarvoor vanaf november 2023 met haar zelf ontwikkeld bubbel-anker experimenteren.

Drie voordelen van de duurzame techniek

Een nieuwe kademuur plaatsen was vroeger een proces van jaren. Met de recent ontwikkelde techniek, “de bubbelanker”, van Smet Group kan veel efficiënter gewerkt worden. De drie voordelen zijn:

  • Een versteviging is sneller en goedkoper gebeurd dan een totale vernieuwing.
  • Beperkte inbeslagname met werkmateriaal. Minder hinder voor doorgaande schepen.
  • Minder CO2-vervuiling. Hoe sneller en efficiënter gewerkt wordt, hoe minder CO2-uitstoot.

Succesvolle samenwerking

Alle drie de partijen hebben de test succesvol doorstaan en ondertekenden een contract voor meerdere jaren. Onze Joris Loonen, projectleider is zeer tevreden over de samenwerking. “Proeftuin Onderwaterankers werd succesvol afgerond! Wat indrukwekkend om met onze machine zo’n verschil te kunnen maken. Bedankt voor het vertrouwen.”

Testfase kort samengevat

Hieronder delen we een korte samenvatting uit een interview in het Cobouw-magazine over de samenwerking.

Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) bood drie bedrijven een kademuur in de Botlek om negen weken lang te experimenteren met hun zelfontwikkelde technieken voor het versterken van kademuren. Smet Group, Hakkers en High5Solutions gebruikten aangepaste rupskranen om horizontaal gaten te boren door de damwand en vervolgens ankersegmenten tot 27 meter diep in de grond te injecteren. Het gebruik van groutinjectie om uitspoeling en zettingen te voorkomen was ook onderdeel van de experimenten. Na het plaatsen en testen van de ankers, konden de partijen twee tot drie ankers per dag installeren – een goedkopere oplossing dan volledige kadevervanging. Hoewel er momenteel geen concrete projecten zijn, biedt deze technologie veel potentieel voor de versterking van circa 14 kilometer aan Rotterdamse kademuren en mogelijk ook voor andere type werken, zoals herstellen van kunstwerken.

Meer info? Neem contact op met Joris Loonen van divisie F&C.